Yeesi edistää nuorten mielenterveyttä nuorten omia voimavaroja vahvistamalla.

Lue lisää meistä.

20171005_103738

Hyvän mielen aamut

Liisa 13.10.2017

En ole aamuihminen, vaan aamut ovat sisältäneet jo pitkän aikaa väsymystä, kiukkua, kiirettä ja stressiä. Tämä onkin saanut minut pohtimaan rauhallisten aamujen merkityksen työ- tai opiskeluterveydelle ja mielenterveydelle. Mitäpä, jos laittaisikin kellon tuntia aiemmin soimaan ja antaisi itselle aikaa olla rauhallinen, kiireetön, hetkeen pysähtyvä ihminen.

Aamulla voisi käydä parvekkeella, katsoa ikkunoista syysauringon nousua. Voisi juoda smoothien rauhassa ja lukea samalla lehden. Voisi tunnelmasta riippuen polttaa kynttilöitä (muista sammuttaa lähtiessä) tai pitää hetken aikaa kirkasvalolamppua päällä. Voisi hampaita pestessä pysähtyä ajattelemaan hetkeksi sitä, millaista hammastahnaa tänään käytänkään ja miltä hammasharja tuntuu suun pintoja vasten. Jokaisella on omat rutiinit, mutta nyt niille olisikin erikseen varattu aikaa.

Eräs kaverini sanoi tähän ehdotukseen, että saahan sitä unelmia olla. Niinpä haastankin teidät - en unelmoimaan - vaan toteuttamaan yhden rauhallisen aamun viikossa, jolloin saa konkreettisesti huomata eron kiireen ja kiireettömyyden välillä. Eron voi huomata myös siinä, millainen olo ja hyvinvointi itsellä on päivän aikana.

Tässä alla toimiva aamunpiristys-smoothie, jota itse käyttäisin, jos olisi sitä kuuluisaa aikaa. Nyt sitä toivottavasti on, kun osallistun lukijoitten kanssa tähän haasteeseen.

Aamusmoothie

  • 1 banaani
  • 2 dl marjoja
  • 2,5 dl maitoa
  • 1 dl maustamatonta jogurttia
  • lisää jatkeeksi vettä tarvittaessa 🙂

Toivotan kaikille rauhallisia ja kauniita syysaamuja ja syyspäiviä!

- Liisa