Joogasalissa harjoitellaan vihreiden mattojen päällä

Jooga - where attention goes energy flows

Riikka 21.6.2018

Mitä jooga on?

Joogassa yhdistyy keho, mieli ja hengitys. Sana ”yoga” on sanskriittia ja tarkoittaa yhteyttä omaan itseen. Harrastuksena jooga on fyysisesti raskaampaa kuin voisi kuvitella. Jos liikkeet tuntuvat haastavilta, voi ensin keskittyä hengityksen hiomiseen, rentoutumiseen tai omaan kehoon tutustumiseen. Melkein kaikkia asanoita voi erilaisilla venytyksillä ja eri lihasten aktivoinneilla säätää helpommiksi tai haastavammiksi. Ihanaa joogassa on se, että se sopii ihan kaiken ikäisille, kokoisille ja kuntoisille, ja jokaisen harjoituksen voi muovata juuri sellaiseksi kuin itse haluaa. Joogaa voi myös harrastaa melkein missä vaan.

Joogasanastoa

asana = asento, liike
joogi = joogaa harrastava henkilö
namaste = intialainen tervehdys, jota käytetään usein kiitoksena harjoituksen päätteeksi

Mun joogamatka

Minulle jooga on tapa yhdistää liikunta, rentoutuminen ja kehopositiivisuuden kehittäminen. Olen itse joogannut säännöllisen epäsäännöllisesti yläasteelta asti, eli melkein kymmenen vuotta. Päivittäisenä harrastuksena se on kokonaisvaltaisesti muovannut elämääni energisemmäksi ja tietoisemmaksi. Kun päivällä tai illalla olen joogannut, nukahtaminen on helpompaa. Fyysinen kuntoni ja käsitykseni omasta kehostani on muuttunut - parempaan päin. Lisäksi olen oppinut rentoutumaan ja keskittymään hetkeen paremmin. Joogan meditatiivinen puoli on antanut minulle voimavaroja niin pakko-oireisen häiriön, ahdistuksen kuin masennuksenkin kanssa elämiseen.

Miten aloitan joogan?

Ensikertalaiselle suosittelen joogakurssia tai -tuntia. Jo yksikin ohjeistettu tunti antaa hyvän kuvan, jonka pohjalta voit joogailla oman mielesi mukaan! YouTube on pullollaan niin suomen- kuin englanninkielisiäkin videoita (mun lemppari on yogawithadriene), joiden ohjeistuksella voit helposti joogata myös kotona. Tai jos videot ei oo sun juttu, joogasta on myös paljon kuvallisia ohjekirjoja. Kun perus asanat ovat hallussa voit joogata myös ulkomuistista. Niin kuin muissakin lajeissa, parhaiten kehität ja ylläpidät taitojasi säännöllisellä harjoittelulla. Mutta myös satunnainen harjoittelu edistää kehosi ja mielesi hyvinvointia.

Joogan harrastamiseen ensikertaa tarvitset vain

  • mukavat vaatteet
  • jumppamaton (jokin pehmeä alusta, myös matto käy)
  • ohjevideon tai kirjan
  • 15-60 minuuttia aikaa fiiliksestä riippuen

Jos haluat oppia liikkumaan, rentoutumaan, hengittämään syvemmin, tuntemaan kehosi tai vain kokeilla jotain uutta, jooga vois olla sun juttu!

P.S. Joogalajeja on hirmu monta erilaista. Tämän blogitekstin aiheena on ollut niin sanottu perinteinen jooga eli hathajooga, jonka lähtökohtana on keho ja sen erilaiset asennot.

Namaste

 

Lähteet:

Helsingin Astanga Joogakoulu: Mitä jooga on?

Joogakeskus Himalaja: Mitä jooga on?

HIMA, Asanasalat: Mikä ihmeen namaste?

Yoga with Adriene

Kuva:

StockSnap