Kuvassa tummia ukkospilviä taivaalla.

Kun pimeys ottaa vallan

Enni 24.10.2018

Väsyttääkö, vaikka olet nukkunut tarpeeksi? Oletko ärtynyt? Tekeekö mieli jatkuvasti jotain makeaa, eikä liikkuminen huvita? Jos vastasit kyllä, saatat kärsiä kaamosrasituksesta.

Kaamosrasitus on monelle suomalaiselle tuttu juttu. Noin 30-40 prosenttia meistä potee elämänsä aikana kaamosrasitusta ja noin prosentilla se yltyy kaamosmasennukseksi. Tyypillisimpiä oireita ovat jatkuva väsymys, ärtyneisyys, lisääntynyt syöminen ja alentunut mieliala.

Kaamosrasitus johtuu yksinkertaisesti siitä, että valon määrä vähenee ja pimeys ottaa päivistä vallan. Ruskan kauniit värit muuttuvat tummaksi mössöksi asfaltin pintaan ja illat pimentyvät aivan liian aikaisin. Ei ihme, että väsyttää. Oireet alkavat tyypillisesti lokakuussa ja voivat jatkua maaliskuuhun saakka.

Mitä tehdä, jos kaamosrasitus iskee?

Valitettavasti me suomessa asuvat joudumme tyytymään siihen, että aurinko ei viihdy kanssamme syys- ja talvikuukausina. On pimeää kun heräämme ja menemme töihin tai kouluun ja on pimeää kun pääsemme kotiin. Mutta mikä neuvoksi, jos ei ole varaa matkustaa etelän aurinkoon löhöämään koko talveksi?

Hyvä uutinen on se, että Kaamosrasitustuksen oireita voi lievittää itse. Tutkitusti tehokkainta hoitoa on kirkasvalolampun lähellä oleskelu. Kirkasvalolamppuja on myynnissä elektroniikkaliikkeissä ja luultavasti siihen sijoittaminen on ihan fiksua, jos sillä saa vuorokauteen lisää valoisia tunteja. Mitä aikaisemmin valohoidon päivästä aloittaa, sitä tehokkaammin se vaikuttaa. Olen kuullut myös kirkasvalokuulokkeista,  mutta kyseisen konseptin toimivuudesta ei ole tieteellistä näyttöä.

Toinen hyvä tapa taistella kaamosrasitusta vastaan on liikunta. On ymmärrettävää, jos sohvan nurkkaan käpertyminen suklaalevyn kanssa houkuttelee enemmän kuin lenkki vesisateessa, mutta todistettavasti liikunta on tehokas keino kaamosrasituksen kukistamiseen.

Kaikista tehokkainta on yhdistää kirkasvalohoito ja liikunta. Nauti siis aamulla valohoitoa muutama tunti ja suuntaa sen jälkeen esimerkiksi lenkille tai salille. Jos pimeyteen lähteminen ei innosta, voi miettiä keinoja, joilla liikuntaa voisi harrastaa kotona. Voisiko esimerkiksi kuntopiiri olohuoneen lattialla toimia?

Lisäksi on hyvä muistaa huolehtia arjen muista keskeisistä tukipilareista, kuten riittävästä unesta ja levosta,  terveellisestä ravinnosta, ihmissuhteista, sekä harrastuksista ja luovasta toiminnasta. Näistä perusjutuista huolehtimalla voimme kerryttää omia voimavarojamme ja valmistautua ennaltaehkäisevästi kaamosrasituksen kohtaamiseen.

Jos kuitenkin tuntuu siltä, että oireet eivät helpota ja ne pitkittyvät ja voimistuvat, kannattaa hakeutua terveydenhuollon piiriin. Apua voi hakea esimerkiksi oppilashuollosta tai työterveydestä.

Lopuksi vielä kolme vinkkiä, joilla taistella kaamosrasitusta vastaan:

  • Rentoudu! Kato telkkaria, lue ja syö jotain hyvää, löhöä sohvalla tai ota päiväunet! Mikä nyt sulle onkaan paras keino rentoutua. Muista olla itsellesi armollinen ja unohda suorittaminen hetkeksi. Älä ajattele mitään töihin tai kouluun liittyvää, vaan heitä verkkarit jalkaan ja aivot narikkaan!
  • Puhelin pois ja ajoissa nukkumaan! Some on koukuttava, myönnetään. Mutta unta saa paremmin kun ei räplää puhelinta just ennen nukkumaanmenoa. Nopea Instagramin tsekkaus saattaa helposti venyä parin tunnin mittaiseksi koiravideoiden katsomiseksi ja hups vain, yöunet jäävätkin liian lyhyiksi ja seuraavana päivänä väsymys on taattu.
  • Yritä ulkoilla valoisan aikana. Tämä on haaste, kun päivässä on valoa maksimissaan kuusi tuntia, mutta jos sulla on vapaapäivä ja aurinko paistaa, suuntaa ulos!

 

Tsemppiä kaikille pimeään kauteen, kyllä me täällä pärjätään!

- Enni