24251498_1024720754337497_269859289_o

Miten suhtautua huoliin stressaavassa elämäntilanteessa?

Liisa 1.12.2017

Stressiä on, kun ihmiseen kohdistuu niin paljon haasteita ja vaatimuksia, että voimavarat ovat tiukoilla tai ylittyvät. Stressiä aiheuttaa esimerkiksi kiire, sopimaton työ ja työttömyys, melu, liiallinen vastuu ja äkilliset elämänmuutokset. (Mattila 2010.) Stressiä aiheuttaa siis sellaiset tekijät, jotka voivat olla monelle jopa arkipäiväisiä. Esimerkiksi lähestyvä joulu voi tuoda mukanaan monia sellaisia kuormitustekijöitä, joita aiemmin ei tarvinnut ajatellakaan.

Itse stressaan tällä hetkellä paljon, sillä olen vastavalmistuva terveydenhoitajaopiskelija ja tiedostan työpaikkojen vähyyden suhteessa terveydenhoitajien määrään Suomessa. Stressaan siis, pääsenkö koskaan tekemään työtä terveydenhoitajana, unelma-ammatissani. Keskeistä olisi se, miten suhtaudun tähän huoleen. Jos löysään hieman omia vaatimuksiani ja luotan tulevaan, niin asiat todennäköisesti etenevät hieman helpommin ja järjestyvät omalla painollaan. Itselläni on kyse myös arvomaailman muutoksesta, sillä aiemmin olen arvostanut työtä yli kaiken. Se tulisi kuitenkin sijoittaa arvolistalla jonnekin perukoille, sillä sitä ennen tulevat ainakin perhe ja sosiaaliset suhteet.

Stressaavissa elämäntilanteissa ja muutostilanteissa epävarmuus, huolet ja ahdistuneisuus täyttävät herkästi mielen, mikäli käytössä ei ole kunnollisia stressinhoitomenetelmiä, joilla käsitellä huolia. Kun sinä koet haastavia aikoja elämässäsi, kannattaa muistuttaa itseään muutamista terveydenhoitovinkeistä, joita kannattaa tehdä jo silloin, kun et ole superstressaantunut. Tällöin voit palauttaa näitä vinkkejä vaikeina hetkinä mieleesi kätevämmin. Vinkit löytyvät myös Suomen Mielentervesseuran Mielenterveyden käsi -mallista.

 

UNI: Huolehdi riittävästi unensaannista. Unensaantiin voi auttaa lämmin suihku tai kylpy, venyttelyliikkeet tai ohjattu rentoutumisäänite. Muita konkreettisia keinoja voivat olla esimerkiksi korvatulpat ja unimaski, mikäli äänet tai kaupungin valot häiritsevät.

LIIKUNTA: Harrasta säännöllisesti jotakin itsellesi mieleistä liikuntalajia. On äärimmäisen tärkeää, että laji on mieleinen. Tällöin se todennäköisesti tuottaa enemmän iloa ja voimaa kuin jokin muu, väkisin suoritettava liikuntalaji.

RUOKA: Muistisääntö: Syö viidesti päivässä ja viisi kourallista kasviksia tai marjoja päivän aikana.

SOSIAALISET SUHTEET: Keskustele huolistasi läheisten kanssa. Tämä voi katkaista ikävien ajatusten pyörimisen päässä. Hoida ja vaali läheisiä ihmissuhteitasi. Hyvistä ihmissuhteista saa energiaa jaksaa läpi vaikeidenkin aikojen.

STRESSIN ENSIAPU: Kokeile stressi- tai hierontapalloja akuuttiin stressiin. Ne voivat auttaa ankkuroimaan ajatuksesi siihen hetkeen, jota elät, ilman huolissa vaeltavia jatkuvia ajatuksia. Jatkossa voit varata päivästä erillisen 30min. mittaisen ajan, jolloin käsittelet kaikki huolesi. Tällöin ne eivät valtaa ajatuksiasi jatkuvasti. Ajattele huolia ystävinäsi, joita käsittelet lempeästi sen hetken, kun ne käyvät vierailulla mielessäsi. Sitten voit päästää ne menemään siihen saakka, kunnes ne joskus taas palaavat.

Voit lukea lisää stressistä ja sen hoidosta täältä Terveyskirjastosta, mistä sain tekstiini osittain inspiraatiota.

Kauniita talvipäiviä toivotellen,

Liisa