Punakeltaraitaisessa riippumatossa metsän keskellä loikoilee kumisaapasjalkainen henkilö.

Stressittömämpää elämää etsimässä

Sami 11.7.2018

Nukun huonosti. Mielessä pyörii käsittelemättä jääneitä asioita, ja aamulla pitää tietenkin herätä aikaisin juuri siihen stressaavaan työhön, joka ei ihan oikein tunnu omalta jutulta. Pomokin vaikuttaa kireältä eikä sellaista sarkastista kuittailua jaksaisi koko aikaa kuunnella. Töiden jälkeen pitäisi nähdä kavereita, joita olin unohtanut nähdä edellisellä viikolla, mutta kotona odottaisi tiskattavaa, ja pyykitkin pitäisi pestä. Muistan nyt myös, että äiti on odottanut, että kävisin pitkästä aikaa kotona. Apua, ja miten tässä ehtii harrastamaan mitään? En ole käynyt kuntosalillakaan pitkään aikaan, koska jouduin keväällä keskittymään tentteihin, ryhmätöihin ja harjoitteluun. Syön vähän huonosti, mutta Netflix on ystävä, Netflix ymmärtää ja kuuntelee. Näytepäätteen valo pitää minut jälleen hereillä myöhään yöhön ja aamulla mietin, miksi taas vähän väsyttää ja stressaa. Kuulostaako tutulta?

Stressin ja levon pyhä liitto

Stressaavassa elämäntilanteessa unella ja ylipäätään levolla on todella iso merkitys: uni puhdistaa aivoja aivo-selkäydinnesteen huuhdellessa soluvälitilat. Uni myös korjaa soluvaurioita ja vahvistaa hermosolujen kytkentöjä etenkin aivoalueilla, joihin muisti yhdistetään. Unta voivat häiritä monenlaiset fyysiset tai psyykkiset kuormitukset, mutta yleisimmät syyt unettomuuden takana ovat kuitenkin erilaiset masennushäiriöt ja päihteiden käyttö. (Terveyden ja hyvinvoinninlaitos 2018). Stressi on puolestaan tila, jossa keho reagoi fyysisesti ja psyykkisesti erilaisiin todellisiin tai koettuihin haasteisiin ja muutostilanteisiin. Erilaiset sisäiset ja ulkoiset stressitekijät kuten esimerkiksi univaje tai sosiaalisiin suhteisiin liittyvät ongelmat lisäävät koettua stressiä ja kehon aktiivisuustasoa. Jokainen meistä on yksilö ja vaikka jokaisen persoonallisuus vaikuttaa koettuun stressiin, voi stressitekijöiden tunnistamista ja stressinhallintaa myös opetella. Vapaa-ajan aktiviteetit ja rentoutuminen helpottavat myös nukahtamista ja takaavat laadukkaammat yöunet. (Firstbeat 2018).

Riippumatosta ja musiikista vauhtia kesään

Uni on äärimmäisen tärkeää, mutta sen lisäksi myös rentoutumisella on iso merkitys stressinhallinnassa. Minä aloitin kesäkuun alussa uuden työn, ja vaikka tykkäänkin työstäni, aiheutti se myös alkuun paljon stressiä. Uusi työympäristö, uudet ihmiset ja uudet asiat vaativat totta kai totuttelua, ja mielessä saattaa myllertää paljon ajatuksia, joita on jotenkin hyvä päästä purkamaan. Tilanne on ylipäätään nyt alkanut vähitellen tasoittua, mutta kävinpä myös kaverini kanssa melkoisen ikimuistoisilla festareilla, jotka viimeistään nollasivat omat stressitasoni. Kerrankin ei ollut kiire mihinkään, ja sain löhötä riippumatossa nauttien huolettomasta ilmapiiristä ja musiikista.

Musiikki ja tanssiminen voivat vapauttaa mielen hetkellisesti kaikesta siitä stressistä ja kiireestä, jonka me itsellemme monesti luomme. Miten mahtavaa on myös huomata muiden ihmisten nauttivan samoista asioista, ja miten hyvä mieli tällaisesta kaikkia yhdistävästä festivaalitapahtumasta ylipäätään tulee! Minulle jäi kokemus, että kenelläkään ei ollut kiire, laiskottelu oli sallittu ja kiireettömyys näkyi tyytyväisten ihmisten kasvoilta, eivätkä esimerkiksi vesisateessa ilman kenkiä viikonloppua viettäneet festarikävijät todennäköisesti ajatelleet maanantain arkea tai kesän muita suunnitelmia.

Elämä aaltoilee ja liikuttaa meitä eri tavoin ja jo sen takia olisi hyvä muistaa pitää omasta jaksamisestaan huolta. Rentoutumalla ja lepäämällä vähennät stressiä! Loppuun lisään pari kysymystä, joita voit miettiä:

  • Miten sinä olet nukkunut viime aikoina?
  • Millaisia tapoja sinulla on rentoutua?

Hyvää heinäkuun viettoa ja rentouttavia kesähetkiä!

 

Lähteet:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Uni

Firstbeat: Stressi ja Palautuminen