Yeesi ry:n ja Nyyti ry:n Mokasin-kampanja

#mokasin -kampanja 2.-8.10.2017

Yeesi järjesti yhdessä Nyyti ry:n kanssa #mokasin-kampanjan. Kampanjan päätavoite oli levittää ajatusta siitä, että jokainen mokaa joskus. Mokailu ja epäonnistuminen ovat inhimillisiä kokemuksia ja niistä voi myös oivaltaa jotain hyvää.

Kampanjan aikana sai jakaa anonyymisti oman mokailukokemuksen ja siitä heränneitä ajatuksia. Lisäksi kampanjaviikolla haastoimme julkaisemaan epäonnistuneita selfieitä hashtagilla #failie sosiaalisessa mediassa. Kuvahaasteen ideana oli antaa kasvot epäonnistumiselle, sekä muistuttaa olemaan armollinen itseään kohtaan.

Mitä kampanja sai aikaan?

Kampanja herätti paljon kiinnostusta sosiaalisessa mediassa. Saimme useita anonyymeja, oivaltavia mokatarinoita kampanjan aikana. Julkaisimme niitä Yeesin ja Nyytin sosiaalisen median kanavissa, sekä kampanjan Facebook-sivulla.

Mokailutarinoiden perusteella välittyi tunne siitä, että aihe oli tärkeä ja tarpeellinen. Mokailu ja epäonnistuminen ovat teemoja, joihin voi liittyä monenlaisia tunteita. Tunteet voivat olla häpeää ja ahdistusta tai hilpeyttä ja hauskuutta. Kaikki tunteet ovat normaaleja ja niistä on tärkeää keskustella ja saada vertaistukea.

Kampanja sai myös valtakunnallista huomiota, kun Yle-puheen Nosto-ohjelmasta haluttiin tehdä radiohaastattelun #mokasin-kampanjasta. Se löytyy ajassa 46:65. Haastattelussa keskusteltiin muun muassa, onko kaikissa mokissa jotain hyvää ja mitä kannattaa tehdä, jos oma jää pyörimään päähän pitkäksi aikaa.

Kampanjan sisältöä

Nyyti ry julkaisi vlogeja aiheesta. Mielenterveysvlogissa Puhu niin kuuntelen asiantuntija neuvontapsykologi Katri Ollikainen käsitteli mokaamista.

Ellun Mielestä #2: #mokasin tai en mokannutkaan kertoo mokaamisen ja virheiden käsittelystä. Itsemyötätunnon avulla mokaamisesta voi tulla itselle helpommin hyväksyttävää.

Nyyti ry:n blogikirjoituksia: Sydämen virheen saa anteeksi 4.10.2017.
Moka on (paska) osa (hyvää) kokonaisuutta 5.10.2017. Perspektiivit ja epäonnistumisen tunteet 6.10.2017.

Jopa Yleisradio mokaa joskus. Mokia ja kommelluksia vuosien varrelta 6.9.2016.
Kampanjan Facebook-tapahtuman löydät edelleen täältä.