Yeesi edistää nuorten mielenterveyttä nuorten omia voimavaroja vahvistamalla.

Lue lisää meistä.

Lyhyttukkainen nuori katsoo ilmassa leijuvia palloja.

Buustaa tunteellisia voimavarojasi!

MISSIO: PILKO PALASIKSI

1. Liikaa duunia? Iso urakka edessä? Esimerkiksi koulutöitä, duunijuttuja tai muita kiireitä ja asioita, joita pitäisi hoitaa. Jos kuulostaa tutulta tää on sun missio!

2. Lue oheiset neuvot ja testaa niitä. Pilko suuri määrä tehtävää pieniksi palasiksi!

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisia voimavarojasi, sillä asioiden loppuun asti vieminen ja pienienkin etappien saavuttaminen buustaa itsetuntoasi ja luottamusta omiin taitoihisi.

MISSIO: TULEVAA KIVAA

1. Keksi joku kiva juttu tulevaisuudessa, jota odotat. Se voi olla mikä tahansa iso tai pieni tapahtuma, kaverin tapaaminen, mökkireissu tai vaikkapa vapaa viikonloppu.

2. Laita odotuksen aihe kalenteriisi hymynaamojen kera ja halutessasi nappaa siitä kuva ja postaa se Facebookiisi, Instagramiisi tai Twitteriisi hashtagilla #Yeesigame.

Missio vahvistaa tunteellisia voimavarojasi, kun keskityt elämän positiivisiin asioihin ja tunnet iloa ja odotusta.

MISSIO: MUN PARHAAKSI

1. Jos tuntuu, että koko ajan pitäisi olla tekemässä jotain tai pakottamassa itseänsä johonkin, tai ettet tee niitä asioita, jotka oikeasti tekisi sulle hyvää, tää missio on sulle!

2. Klikkaile itsesi Oivaan, ota mukava asento ja kuuntele harjoitus Pikkumies olkapäällä.

3. Kuuntele rauhassa äänitteen ohjeita ja toimi niiden mukaan. Jatkossa, ennen kun teet yhtään mitään, mieti, mikä sun fiilis oikeasti on ja mikä ois sulle parhaaksi.

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisia voimavarojasi, kun keskityt aidosti kuuntelemaan itseäsi ja tuntemuksiasi ja opettelet toimimaan niiden mukaan.

LISÄTIETOA

Blogi siitä, miten kannattaa tutkiskella ja valita, mitä itse todella tarvitsee.

MISSIO: OMA MIELIPAIKKA

1. Mikä on sun oma mielipaikka? Se voi olla ihan missä tahansa, ja se saattaa vaihdellakin esimerkiksi elämäntilanteen mukaan. Pääasia, että siellä tunnet olevasi onnellinen, ja olosi on mukava, tyyni ja rauhallinen.

2. Kelaile, kuinka usein oleskelet mielipaikassasi? Vietätkö siellä liikaakin aikaa tai pitäisikö siellä käydä useammin? Millaiseksi paikka tekee olosi? Mitä tunnet siellä ollessasi ja mistä se johtuu?

3. Nappaa kuva omasta lempipaikastasi ja postaa se Facebook-seinällesi tai Instagramiin tunnisteella #Yeesigame, ja kerro, mikä sun lempipaikka on ja miksi.

Missio vahvistaa tunteellisia ja psyykkisiä voimavarojasi, kun tunnistat omia hyvän olon lähteitäsi ja keskityt niihin. Oman mielipaikan tuoma mukavuuden ja turvallisuuden tunne vaalii mielen hyvinvointia.

MISSIO: TUNNEBIISIT

1. Kelaile, mitä musiikkia kuuntelet kun oot iloinen? Surullinen? Vihainen? Pettynyt? Selaile läpi musiikkiasi, kuuntele kappaleita ja mieti, mitä biisejä valitsisit mihinkin fiilikseen ja miksi? Yritätkö vaikuttaa tunteisiisi valitsemalla esimerkiksi vihaisena iloisen kappaleen vai täsmääkö oma tunne aina biisin tunnelmaan?

2. Jos haluat, postaa tämänhetkistä fiiilistäsi kuvaava biisi Facebook-seinällesi #Yeesigame ja kerro, miksi pidät biisistä, miksi se kannattaisi kuunnella ja millaisiin fiiliksiin se sopii?

Missio vahvistaa tunteellisia voimavarojasi. Mielen hyvinvointia vahvistaa se, että osaa tunnistaa, mistä erilaiset tunteet ja fiilikset johtuvat, ja pystyy käsittelemään niitä esimerkiksi musiikin avulla.

LISÄTIETOA

Juttua musiikin terveysvaikutuksista

MISSIO: MISTÄ SULLE TULEE HYVÄ MIELI?

1. Mistä sulle tulee hyvä mieli? Mitä tykkäät tehdä, missä olla, kenen kanssa, mikä saa sut nauramaan tai onnelliseksi? Tässä Yeesin keräämiä esimerkkejä hyvän mielen tuottajista.

2. Ota hyvää mieltä tuottavista asioista valokuvia, kirjoita hyvää mieltä tuovia asioita paperille ja tee niistä "juliste" omalle seinälle tai tee hyvän mielen muistilista jääkaapin oveen muistuttamaan hyvää mieltä tuottavista asioista.

3. Halutessasi voit napata listastasi/kollaasistasi kuvan ja postata sen omalle Facebook-sivuillesi tai Instagramiisi #Yeesigame. Haasta joku kaveri tekemään sama!

Missio vahvistaa tunteellisia ja psyykkisiä voimavarojasi, kun tunnistat omia hyvän olon lähteistäsi ja keskityt niihin. Jakamalla omia hyvän mielen tuottajia kannustat muitakin kiinnittämään huomiota elämän parhaisiin puoliin ja vahvistamaan omaa mielen hyvinvointia.

MISSIO: ARVOJEN AVARUUS

1. Varaa päivästäsi noin 10 minuuttia rauhoittumiselle ja klikkaa itsesi Oivaan.

2. Selaile läpi harjoitukset kohdasta "Arvot ja valinnat", ja valitse kiinnostavan näköinen tehtävä, joka on sulle ajankohtainen.

3. Ota mukava asento, kuuntele tehtävä ja kelaile arvojasi. Kuka mä oikeestaan oon ja mitä mä haluun?

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisia voimavarojasi, sillä mielen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää välillä pysähtyä, pohtia ja kuunnella oman elämän tärkeitä ja syvällisiäkin aiheita, kuten omia arvoja.

LISÄTIETOJA

Mitä ne arvot oikeen on?

MISSIO: TUNNEN MUT

1. Tee lista asioista, joita arvostat itsessäsi. Missä oot hyvä? Millainen oot? Mitkä on sun hyviä puolia?

2. Seuraavaksi tee lista asioista, joita haluaisit itsessäsi muuttaa. Jos muutettavia asioita on pidempi lista niin mieti, voisiko sieltä suoraan yliviivata turhia pois tai siirtää arvostamiesi asioiden listalle. Esimerkiksi ”muuttaisin itsessäni ulkonäköäni” voi saman tien laittaa ensimmäiselle listalle: ”arvostan ulkonäköäni ja itseäni sellaisena kuin olen”. Mikä fiilis listoista jäi nyt?

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisia voimavarojasi, kun joudut pohdiskelemaan itsesi hyviä ja niitä ei-niin-hyviä puolia, mutta tunnistat ja opit hyväksymään ne kaikki.

LISÄTIETOA

Itseensä tutustumisesta

MISSIO: FIILISPÄIVÄKIRJA

1. Pidä viikon ajan päiväkirjaa tunteistasi. Päivän päätteeksi pistä aina lyhyesti ylös, millaisia eri fiiliksiä päivän aikana heräsi. Tunsitko enemmän vahvistavia tunteita, kuten iloa tai luottamusta, vai haastavia tunteita, kuten ahdistusta, kateutta tai pelkoa?

2. Tunteita ei tarvitse yrittää paeta tai tukahduttaa, vaan vain kirjata ylös ja antaa olla olemassa, olivatpa ne mitä tahansa.

3. Viikon jälkeen olet suorittanut mission. Mikä fiilis jäi? Huomasitko itsestäsi jotakin uutta?

Missio vahvistaa tunteellisia voimavarojasi, sillä eri tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen ovat ehdottoman tärkeitä, jotta mieli pysyy tasapainossa ja hyvinvoivana.

LISÄTIETOA

Tunteiden kanssa taitavasti

MISSIO: KIITOLLISUUSKUVAT

1. Ota kahden viikon ajan joka päivä kuva asiasta, josta olet kiitollinen. Se voi olla pieni tai iso asia, ihminen, kohtaaminen tai tunne.

2. Mission voit tehdä myös pelkästään kuvaamalla tai pelkästään kirjoittamalla, kumpi  tapa vaan sopii sulle parhaiten. Jos kirjoitat joka päivä kiitollisuuslappusen, voit kerätä ne kiitollisuuspurkkiin.

3. Kahden viikon jälkeen käy kiitollisuuskuvasi tai kiitollisuuspurkkisi läpi. Mitkä fiilikset jäi?

Voit koota kiitollisuuden aiheistasi kollaasin tai ripustaa kuvat ja lappuset seinällesi muistuttamaan, miten pienistä ja yksinkertaisistakin asioista onnellisuus on kiinni.

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisia voimavarojasi, sillä kiitollisuus auttaa arvostamaan nykyhetkeä ja se ehkäisee negatiivisia tunteita, kuten kateutta, katumusta ja masennusta. Kiitolliset ihmiset sietävät myös paremmin stressiä, ja kiitollisuus vahvistaa sosiaalisia suhteita sekä itsearvostusta.

LISÄTIETOA

Blogiteksti siitä, miten kiitollisuusharjoitukset voivat vaikuttaa arkielämään ja tapaan ajatella