Tiikeri asu ja punaiset hiukset

Level 2

MISSIO: OOTKO TÄÄLLÄ?

1.Testaa, ootko stressaantunut vai vain kiireinen. Kuinka läsnä oot arjessa ja kuinka hyvin ymmärrät itseäsi?

2. Tee Oivasta harjoitus, jota koet tarvitsevasi eniten, jotta olisit arjessa enemmän läsnä.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, sillä tietoisuus- eli mindfulnesstaidot auttavat sua ymmärtämään paremmin itseäsi ja tunteitasi ja nauttimaan elämästä tässä ja nyt.

LISÄTIETOA

Juttua tietoisuustaidoista

Hyvä kirja läsnäolosta on esimerkiksi Eckhart Tollen Läsnäolon Voima (Basam Books, 2002)

MISSIO: SANO SE LAPPUSELLA

1. Jätä läheisillesi yhteiseen kotiinne tai paikkaan, jossa tapaatte pieniä hyvän mielen viestejä. Muistilappusella voi esimerkiksi pyytää porukoilta anteeksi riitaa, kiittää kaveria kivasta teosta, kertoa asioita, joita heissä arvostat tai mikä saa sut hyvälle tuulelle.

2. Missio on suoritettu kun olet jättänyt vähintään viisi hyvän mielen viestiä läheisillesi.

3. Jos haluat, nappaa viestistä kuva ja postaa se omalle tai Yeesin Facebook-sivulle #Yeesigame ja jaa hyvän mielen sanomaa eteenpäin.

Missio vahvistaa sosiaalisia ja psyykkisiävoimavarojasi, sillä kun näät muissa positiivisia asioita ja jaat ne heidän kanssaan tuottaa se molemmille hyvän mielen ja vahvistaa suhdettanne.

LISÄTIETOA

Pienet teot ja onnellisuus

MISSIO: MUN PARHAAKSI

1.  Jos tuntuu, että koko ajan pitäisi olla tekemässä jotain tai pakottamassa ittensä johonkin tai ettet tee niitä asioita, jotka oikeasti tekisi sulle hyvää, tää missio on sulle.

2. Klikkaile itsesi Oivaan, ota mukava asento ja kuuntele harjoitus Pikkumies olkapäällä.

3. Kuuntele rauhassa äänitteen ohjeita ja toimi niiden mukaan. Jatkossa ennen kun teet yhtään mitään mieti, mikä sun fiilis oikeasti on ja mikä ois sulle parhaaksi.

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisiavoimavarojasi, kun keskityt aidosti kuuntelemaan itseäsi ja tuntemuksiasi ja opettelet toimimaan niiden mukaan.

LISÄTIETOA

Blogi siitä, miten kannattaa tutkiskella ja valita, mitä itse todella tarvitsee.

MISSIO: KEHU KAVERIA

1. Viikon ajan, vähintään kerran päivässä kehu kavereidesi tai läheistesi sisäisiä ominaisuuksia. Kehun ei tarvitse olla iso ja merkittävä tai tarkkaan harkittu, vaan ihan yksinkertainenkin lausahdus kuten ”oli todella kiva kun teit noin” vaikuttaa kehun vastaanottajaan positiivisesti.

2. Huomaa, kuinka kehuminen on oikeastaan aika yksinkertaista. Sanot vain suoraan, kun huomaat jonkin mukavan ajatuksen toisesta ihmisestä putkahtavan päähäsi.

Missio vahvistaa sosiaalisiapsyykkisiä ja tunteellisia voimavarojasi, sillä epäitsekkäät teot tuottavat toisille ja itsellesi hyvän mielen ja luot ympärillesi onnellisemman ilmapiirin. Kehuminen auttaa sinua myös kiinnittämään enemmän huomiota hyviin, mukaviin ja onnistuneisiin asioihin eli ohjaa ajatteluasi positiivisempaan suuntaan.

MISSIO: FACE THE FEELING

1. Tsekkaa video tunteen kohtaamisesta.

2. Kelaile, millaisissa tilanteissa oot ite kokenut epämiellyttäviä tunteita? Miltä silloin tuntuu? Miten siitä pääsee yli?

3. Keksi itsellesi mahdollisimman monta eri tapaa kohdata epämiellyttävä, haastava tai negatiivinen tunne. Miten just sä reagoit niihin? Kun oot vaikka surullinen, kerrotko kaverille ja miten selviydyt vihan tunteesta? Pidä mielessä, ettei tunteen kohtaamiseen ole yhtä oikeaa kaavaa.

Missio vahvistaa tunteellisia voimavarojasi, kun opit kohtaamaan tunteita ja käsittelemään niitä.

LISÄTIETOA

Yeesiläisten Matkassa blogissa yksinäisyyden tunteen kohtaamisesta

Blogiteksti siitä, miksi kannattaa hyväksyä kaikenlaiset tunteet

MISSIO: HYVÄN MIELEN MUISTUTUKSET

1.Laita puhelimeesi tai kalenteriisi viikon ajan jokaiselle päivälle hyvän mielen muistutus. Muistutus voi olla ihan konkreettinen ja arkinen pikku juttu, esimerkiksi ”muista sanoa kiitos” tai se voi olla myös kiva lausahdus tai itsellesi tärkeä sanonta. Vinkkejä voit katsoa linkeistä:

Yeesin vapaaehtoisen blogissa Petran kirjoitus päivän hyvästä teosta

Positiivareiden vinkkejä

Positiivareiden vinkkejä

2. Viikon jälkeen voit halutessasi postata kuvan, jossa muistutukset näkyvät Yeesin tai omalle Facebook-seinällesi tai Instagramiisi ja haastaa kaverisi tekemään sama seuraavalla viikolla. Käytä hashtagiä #Yeesigame.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, sillä arjen positiivisiin ja mielekkäisiin asioihin keskittyminen lisää onnellisuuden tunnetta.

MISSIO: OMA MIELIPAIKKA

1. Mikä on sun oma mielipaikka? Se voi olla ihan missä tahansa ja sen paikkakin voi vaihdella. Pääasia, että siellä tunnet olevasi onnellinen ja olosi mukavaksi, tyyneksi ja rauhalliseksi.

2. Kelaile, kuinka usein oleskelet mielipaikassasi? Vietätkö siellä liikaakin aikaa tai pitäisikö siellä käydä useammin? Millaiseksi paikka tekee olosi? Mitä tunnet siellä ollessasi ja mistä se johtuu?

3. Nappaa kuva omasta lempipaikastasi ja postaa se Yeesin tai omalle Facebook-seinällesi tai Instagramiin #Yeesigame ja kerro, mikä sun lempipaikka on ja miksi.

Missio vahvistaa tunteellisia ja psyykkisiävoimavarojasi, kun tunnistat omia hyvän olon lähteitäsi ja keskityt niihin. Oman mielipaikan tuoma mukavuuden ja turvallisuuden tunne vaalii mielen hyvinvointia.

MISSIO: TUNNEBIISIT

1. Kelaile, mitä musiikkia kuuntelet kun oot iloinen? Surullinen? Vihainen? Pettynyt? Selaile läpi musiikkiasi, kuuntele kappaleita ja mieti, mitä biisejä valitsisit mihinkin fiilikseen ja miksi? Yritätkö vaikuttaa tunteisiisi valitsemalla esimerkiksi vihaisena iloisen kappaleen vai täsmääkö aina oma tunne biisin tunnelmaan?

2. Jos haluat, postaa tämänhetkistä fiiilistäsi kuvaava biisi Yeesin tai omalle Facebook-seinällesi #Yeesigame ja kerro, miksi pidät biisistä, miksi se kannattaisi kuunnella ja missä fiiliksissä?

Missio vahvistaa tunteellisia voimavarojasi. Mielen hyvinvointia vahvistaa se, että osaa tunnistaa mistä erilaiset tunteet ja fiilikset johtuvat ja käsitellä niitä, esimerkiksi musiikin avulla.

LISÄTIETOA

Juttua musiikin terveysvaikutuksista

MISSIO: VIRTUAALIMETSÄKÄVELY

1. Sateisena, synkkänä tai muuten vain mieltä alaspäin painavana päivänä ota sohvannurkasta tai sängyltä mukava asento ja klikkaile itsesi virtuaaliselle metsäkävelylle.

2. Katsele rauhassa maisemia, kuuntele ja ota chillisti.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, sillä luonto, siellä liikkuminen ja sen aistiminen vaikuttavat myönteisesti henkiseen hyvinvointiimme. Luonnossa on rauhallisuutta, henkisyyttä ja aikaa rentoutua. Metsäkävelyllä, oli se sitten aidossa luonnossa tai virtuaalisesti voi tarkkailla luontoa, antaa ajatuksen vaellella ja “tyhjentää päätä”. Vastaavasti siellä voi myös antaa itselleen aikaa ajatella ja pohtia mahdollisia elämän pulmia tai vastoinkäymisiä ja selvitellä ajatuksia ja tunteita.

MISSIO: HALI

1. Anna viikon ajan joka päivä yhdelle ystävällesi, perheenjäsenellesi tai läheiselle ihmiselle hali.

2. Huomaa, kuinka halaaminen ja läheisyys antavat saman tien hyvän mielen ja pyri ylläpitämään tämä mielentila läpi päivän.

Missio vahvistaa sosiaalisiatunteellisia ja fyysisiä voimavarojasi. Halaaminen ja läheisyys antavat saman tien hyvän mielen, mutta sillä on tutkitusti paljon pitkäaikaisempiakin positiivisia vaikutuksia niin mielelle kuin kokonaisvaltaiselle terveydellekin.

LISÄTIETOA

Videoita siitä, miten halaaminen tuo erilaiset ja tuntemattomatkin ihmiset yhteen.