Yeesiläinen eläinasussa

Level 4

MISSIO: TUNNEN MUT

1.  Tee lista asioista, joita arvostat itsessäsi. Missä oot hyvä? Millainen oot? Mitkä on sun hyviä puolia?

2. Seuraavaksi tee lista asioista, joita haluaisit itsessäsi muuttaa. Jos muutettavia asioita on pidempi lista niin mieti, voisiko sieltä suoraan yliviivata turhia pois tai siirtää arvostamiesi asioiden listalle. Esimerkiksi ”muuttaisin itsessäni ulkonäköäni” voi saman tien laittaa listalle ”arvostan ulkonäköäni ja itseäni sellaisena kuin olen”. Mikä fiilis listoista jäi nyt?

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisiavoimavarojasi kun joudut pohdiskelemaan itsesi hyviä ja niitä ei-niin-hyviä puolia, mutta tunnistat ja opit hyväksymään ne kaikki.

LISÄTIETOA

Itseensä tutustumisesta

MISSIO: RENTONA

1. Jos sulla on vaikeuksia saada unta, tuleva koe tai tärkeä työpäivä jännittää tai muuta vastaavaa, varaa vartin verran aikaa ja rauhallinen paikka.

2. Klikkaile itsesi Oivaan ja kuuntele harjoitus Pitkä rentoutus.

Missio vahvistaa fyysisiä voimavarojasi, sillä se auttaa kehoasi rentoutumaan ja rauhoittumaan, jolloin se myös palautuu stressistä ja muista jännitteistä.

MISSIO: MIETTEITÄ MIELESTÄ

1. Mitä mielenterveys tarkoittaa sulle? Mitä se on? Kirjaa ylös paperille sanoja, jotka tulee sulle ekana mieleen. Jos lyö tyhjää, vinkkejä voit katsoa Mielenterveyden kädestä.

2. Nyt kelaile, onko sanat positiivisia vai negatiivisia? Tuleeko muistettua, että mielenterveydessä on harvoin kyse sairastamisesta ja useimmin kyse juurikin terveydestä. Mielenterveys on voimavara, joka on kaikilla ja se on jokaisella täysin omanlaisensa.

3. Muuta tarvittaessa sanoja vielä enemmän sun omaa mielenterveyttä vastaavaksi ja lisäile voimavaroja, jotka siihen liittyy.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, kun pohdit millainen juuri sun oma mielenterveys on ja mistä se koostuu.

LISÄTIETOA

Yeesiläisten Matkassa blogissa erilaisia pohdintoja mielenterveydestä, sisäisestä onnesta ja omista voimavaroista.

MISSIO: FIILISPÄIVÄKIRJA

1. Pidä viikon ajan päiväkirjaa tunteistasi. Päivän päätteeksi pistä aina lyhyesti ylös, millaisia eri fiiliksiä päivän aikana heräsi. Tunsitko enemmän vahvistavia tunteita, kuten iloa tai luottamusta vai haastavia tunteita, kuten ahdistusta, kateutta tai pelkoa?

2. Tunteita ei tarvitse yrittää paeta tai tukahduttaa, vaan vain kirjata ylös ja antaa olla olemassa, olivatpa ne mitä tahansa.

3. Viikon jälkeen olet suorittanut mission. Mikä fiilis jäi? Huomasitko itsestäsi jotakin uutta?

Missio vahvistaa tunteellisia voimavarojasi, sillä eri tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen ovat ehdottoman tärkeitä, jotta mieli pysyy tasapainossa ja hyvinvoivana.

LISÄTIETOA

Tunteiden kanssa taitavasti

MISSIO: AARTEET

1. Kokoa joko paperille tai digitaalisesti esimerkiksi kuvina elämäsi aarteita. Aarteet ovat elämääsi liittyviä positiivia asioita, ihmisiä, sanoja ja lauseita.

2. Laita aarteesi kotiisi esille tai digiversiona  vaikka koneesi näytönsäästäjäksi tai puhelimesi taustakuvaksi muistuttamaan, mitä kaikkea arvokasta sulla elämässäsi onkaan!

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, kun oivallat sulle tärkeitä asioita ja myönteisiä tekijöitä, jotka synnyttävät onnellisuutta ja vahvistavat hyvinvointiasi.

LISÄTIETOA

Video siitä, miksi kannattaa huomata omat elämänsä aarteet

Mikä on sun onnellinen hetki elämässä?

MISSIO: KIITOLLISUUSKUVAT

1. Ota kahden viikon ajan joka päivä kuva asiasta, josta olet kiitollinen. Se voi olla pieni tai iso asia, ihminen, kohtaaminen tai tunne.

2. Mission voit tehdä myös pelkästään kuvaamalla tai pelkästään kirjoittamalla, kumpi vaan tapa sopii sulle parhaiten. Jos kirjoitat joka päivä kiitollisuuslappusen, voit kerätä ne kiitollisuuspurkkiin.

3. Kahden viikon jälkeen käy kiitollisuuskuvasi tai kiitollisuuspurkkisi läpi. Mitkä fiilikset jäi?

Voit koota kiitollisuuden aiheistasi kollaasin tai ripustaa kuvat ja lappuset seinällesi muistuttamaan, miten pienistä ja yksinkertaisistakin asioista onnellisuus on kiinni.

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisiavoimavarojasi, sillä kiitollisuus auttaa suo arvostamaan nykyhetkeä ja se ehkäisee negatiivisia tunteita, kuten kateutta, katumusta ja masennusta. Kiitolliset ihmiset sietävät myös paremmin stressiä ja kiitollisuus vahvistaa sosiaalisia suhteita ja itsearvostusta.

LISÄTIETOA

Blogiteksti siitä, miten kiitollisuusharjoitukset voivat vaikuttaa arkielämään ja tapaan ajatella

MISSIO: HYVÄN MIELEN TEHTÄVÄ

1. Käytä omia vahvuuksiasi hyödyksi ja suunnittele kaksi hyvää mieltä tuottavaa asiaa perheenjäsenille, ystäville, kavereille tai sukulaisille. Voit esimerkiksi viedä kaverin leffaan, käydä moikkaamassa isovanhempia, tehdä perheelle viikonloppuna aamiaisen, järjestää peli- tai leffaillan, siivoilla kotona tai viedä naapurin koiran lenkille.

2. Kun olet toteuttamassa hyvän mielen tekoja, nappaa tilanteesta kuva ja postaa se Yeesin tai omalle Facebook-seinällesi, Intagramiisi tai Twitteriisi #Yeesigame ja kerro miten ja kenelle olet tekemässä hyvää mieltä.

Missio vahvistaa kaikkia neljää voimavaraasi, tunteellistapsyykkistäfyysistä ja sosiaalista. Tekemällä muille hyvää saa usein itse jopa enemmän ja se buustaa niin sosiaalisia suhteitasi kuin omaa hyvää oloasi ja itsearvostustasi. Konkreettisesti jotain tekemällä vahvistuu samalla myös fyysinen voimavara.

LISÄTIETOA

Tarina siitä, miten hyvän mielen tehtävä voi tulla ihan yllättäenkin vastaan, kunhan sen huomaa ja tarttuu siihen.

MISSIO: HALAAMINEN

1. Jos teit levelitä 3 mission Turvaverkko, on missiosi nyt halata jokaista turvaverkkosi jäsentä.

2. Jos et ole tehnyt Turvaverkko-missiota, valitse lähipiiristäsi 5-10 ihmistä, joita tapaat päivittäin/viikottain/kuukausittain ja kun seuraavan kerran tapaatte, halaa heitä kaikkia vähintään kerran.

3. Postaa Yeesin tai omalle Facebook-seinällesi ”Halihaaste” , tägää kaikki Facebookissa olevat halaamasi tyypit statukseen ja kerro, mistä oli kyse ja olet suorittanut mission.

Missio vahvistaa sosiaalisiatunteellisia ja fyysisiävoimavarojasi. Halaaminen ja läheisyys antavat saman tien hyvän mielen, mutta sillä on tutkitusti paljon pitkäaikaisempiakin positiivisia vaikutuksia niin mielelle kuin kokonaisvaltaisellekin terveydelle. Se laskee sydämensykettä ja verenpainetta, kohottaa mielialaa, vahvistaa läheisiä ihmissuhteitasi ja antaa voimaa arkeen.

LISÄTIETOA

Miksi kannattaa halailla?

MISSIO: KEHOSI HYVÄT PUOLET

1. Varaa itsellesi hetki aikaa, rauhallinen paikka ja peili.

2. Klikkaile itsesi Oivaan ja kuuntele harjoitus Kehosi hyvät puolet.

Missio vahvistaa fyysisiäpsyykkisiä ja tunteellisiavoimavarojasi, kun hyväksyt itsesi ja kehosi, löydät itsestäsi hyviä puolia ja opit arvostamaan itseäsi.

LISÄTIETOA

Video siitä, mitä näemme kun katsomme peiliin?

MISSIO: METSÄKÄVELY

1. Lähde yksin tai kaverin kanssa lähimetsään, puistoon tai mihin tahansa luontoon kävelylle.

2. Älä kiiruhda, katsele rauhassa maisemia, kuuntele ääniä ja ota chillisti.

3. Nappaa halutessasi kävelyltä kuva ja postaa se Yeesin tai omalle Facebook-seinällesi tai Instagramiisi #Yeesigame ja olet suorittanut mission.

Missio vahvistaa psyykkisiä ja fyysisiävoimavarojasi, sillä luonto, siellä liikkuminen ja sen aistiminen vaikuttavat myönteisesti henkiseen hyvinvointiimme. Metsäkävelyllä voi antaa ajatuksen vaellella ja “tyhjentää päätä”. Vastaavasti siellä voi myös antaa itselleen aikaa ajatella ja pohtia mahdollisia elämän pulmia tai vastoinkäymisiä ja selvitellä ajatuksia ja tunteita.

LISÄTIETOA

Paras paikka melua pakoon on luonto