Naurava Yeesiläinen

Level 3

MISSIO: POSITIIVISUUS SUCKS!

1. Myönteisyys ja positiivisuus ovat hyväksi, mutta elämään osuu myös ei-niin-hauskoja aikoja ja silloin on tärkeää osata hyväksyä myös negatiiviset tunteet. Tää on sun missiosi jos nyt on sellainen aika!

2.  Lukaise läpi oheinen Positiivisuus sucks!

3. Voit lisäksi kuunnella Oivasta harjoituksen, joka auttaa hyväksymään kaikenlaiset tunteet ja auttaa käsittelemään niitä.

Missio vahvistaa tunteellisia voimavarojasi, kun oivallat tunteiden olevan vain tunteita ja kuuluvan osaksi elämää ja opit hyväksymään ne.

MISSIO: RUUDUTON VIIKKO

1. Viikon ajan minimoi kännykän käyttö soittoihin ja pakollisiin viesteihin, muuten älä vapaa-ajallasi käytä mitään digitaalisia laitteita, joiden ruutuja tuijottelisit. Jätä telkkari kiinni, Whatsapp ja muut sovellukset rauhaan ja vältä tietokoneella istumista viikon verran.

2. Kavereille ja läheisille kannattaa ehkä ilmoittaa etukäteen, etteivät huolestu. Halutessasi voit viikon jälkeen palata someen ja jakaa fiiliksiäsi viikosta hashtagillä #Yeesigame ja miksi suosittelisit/et suosittelisi ruudutonta viikkoa muillekin?

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, sillä mielen on hyvä antaa välillä kunnolla levätä ilman elektroniikkaa, jolloin omat ajatuksetkin kirkastuvat. Mahdollisesti vahvistuvat myös fyysiset voimavarasi, sillä käytät enemmän aikaa aktiivisesti ja vähemmän aikaa passiivisesti ruudun äärellä.

LISÄTIETOA

Blogiteksti ystävyyden ja ihmissuhteiden digitaalistumisesta

MISSIO: OOT MAHTAVA!

1. Kirjoita kaverisi, perheenjäsenesi tai tuttavasi nimi pystysuoraan paperille ja keksi jokaisesta kirjaimesta henkilöä kuvaava myönteinen adjektiivi, ominaisuus tai hänen vahvuutensa.

2. Nappaa nimestä kuva ja lähetä se hänelle viestinä tai anna henkilökohtaisesti.

Missio vahvistaa sosiaalisia voimavarojasi, sillä kun näät muissa positiivisia asioita ja jaat ne heidän kanssaan tuottaa se molemmille hyvän mielen ja vahvistaa suhdettanne.

MISSIO: MOI MINÄ

1. Mitä haluaisit sanoa parin vuoden takaiselle itsellesi?

2. Kirjoita lyhyt kirje tai kuvittele itsesi puhumassa nuoremmalle itsellesi. Mitä vinkkejä haluaisit antaa, mihin valmistautua, mitä oppeja olet saanut elämästä, joista olisi hyötyä tuolle parin vuoden takaiselle itsellesi?

3. Lue kirje ääneen itsellesi ja mieti miten pitkälle oot tullut, mitä kaikkea oot kokenut ja oo ylpeä siitä, mitä oot tänään.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, kun pysähdyt pohtimaan itseäsi, eri elämänvaiheitasi ja hyväksyt niiden vaikutukset itseesi.

LISÄTIETOA

Positiivareiden sivulla ihmisten vinkkejä nuorelle itselleen

MISSIO: HYVÄN MIELEN MÖLLÖTYS

1. Kuuntele aluksi Oivasta harjoitus Rentoutushengitys.

2. Seuraavaksi, ota vain rauhassa. Istuskele nojatuolissa, makoile sohvalla ja lue vaikka kirjaa tai ole vain yksinkertaisesti tekemättä mitään. Älä kuitenkaan käytä teknisiä laitteita, ne eivät anna mielellesi lepoa.

3. Jatka hyvän mielen möllöttelyä niin kauan kun se tuntuu hyvältä.

Missio vahvistaa fyysisiä ja psyykkisiävoimavarojasi, kun oivallat, että välissä on tarpeen vain rentoutua, möllöttää, löhöillä ja laiskotella yksin tai yhdessä. Aina ei tarvitse suorittaa tai tehdä asioita, arjessa pitää jäädä tilaa vain olemiselle.

MISSIO: MISTÄ SULLE TULEE HYVÄ MIELI?

1. Mistä sulle tulee hyvä mieli? Mitä tykkäät tehdä, missä olla, kenen kanssa, mikä saa sut nauramaan tai onnelliseksi? Tässä Yeesin keräämiä esimerkkejä hyvän mielen tuottajista.

2. Ota hyvää mieltä tuottavista asioista joko valokuvia, kirjoita hyvää mieltä tuovia asioita paperille ja tee niistä "juliste" omalle seinälle muistuttamaan hyvää mieltä tuottavista asioista tai tee niistä muistilista jääkaapin oveen.

3. Halutessasi voit napata listastasi/kollaasistasi kuvan ja postata sen Yeesin tai omalle Facebook-sivuillesi tai Instagramiisi #Yeesigame. Haasta joku kaveri tekemään sama!

Missio vahvistaa tunteellisia ja psyykkisiä voimavarojasi, kun tunnistat omia hyvän olon lähteistäsi ja keskityt niihin. Jakamalla omia hyvän mielen tuottajia kannustat muitakin kiinnittämään huomiota elämän parhaisiin puoliin ja vahvistamaan omaa mielen hyvinvointia.

MISSIO: MIELENTERVEYDEN KÄSI

1. Tsekkaa mielenterveyden käsi, joka koostuu mielen hyvinvoinnin osista, joihin voi itse vaikuttaa. Mieli pysyy kunnossa ja terveenä, kun pitää huolta arjen rytmistä: unesta ja levosta, ravinnosta, liikkumisesta, ihmissuhteista, harrastuksista ja luovuudesta.

2. Keilaile, miten oma kätesi on toteutunut viimeaikoina. Ootko esimerkiksi nukkunut hyvin ja tarpeeksi, syönyt liikaa tai liian vähän, riidellyt läheisten kanssa tai liikkunut sulle mielekkäällä tavalla? Entä muistitko myös ottaa chillisti tai tehdä vain sun omia juttuja?

3. Käy läpi jokainen sormi ja mieti, onko se kunnossa vai ei. Sormi on jäänyt lyhyeksi, jos et ole esimerkiksi viettänyt ollenkaan aikaa läheistesi kanssa tai toisaalta sormi voi olla turvonnut, jos tietty osa-alue on vienyt liikaakin aikaa ja energiaa.

4. Piirrä oma mielenterveyden. Käytä täysillä omaa luovuuttasi ja tee kädestä omannäköisesi. Sen jälkeen mieti, mitä voisit arjessasi muuttaa, jotta kaikki sormet olisivat tasapainossa keskenään ja koko käsi – eli mielen hyvinvointisi – kunnossa.

5. Halutessasi voit käydä postaamassa oman mielenterveyden kätesi Yeesin Facebook-seinälle #Yeesigame

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, kun tunnistat, miten elämäsi eri seikat vaikuttavat mielesi hyvinvointiin ja mitkä arkesi asiat tekevät sulle hyvää ja mitkä eivät.

MISSIO: OMA TURVAVERKKO

1. Tsekkaa, mitä meinaa turvaverkko.

2. Mieti, keitä omaan turvaverkkoosi kuuluu. Keneltä saat voimaa, kuka on tukenasi ja kenen kanssa jaat elämän ilot ja surut? Turvaverkko voi muodostua oman perheen jäsenistä, läheisistä ihmissuhteista, sukulaisista, ystävistä, työkavereista tai harrastuskavereista.

3. Kirjaa tyyppejä turvaverkko-pohjaan ja lisää myös, mistä ympäristöstä turvaverkkosi henkilöt ovat, esimerkiksi koulu, perhe, vapaa-aika..

4. Jos haluat, lataa oma turvaverkkosi kuvana Facebookiisi tai Instagramiin #Yeesigame ja tägää ne turvaverkkosi ihmiset kuvaan, ketkä ovat Facebookissa ja kerro kuvatekstissä, mistä on kyse.

Missio vahvistaa sosiaalisia ja psyykkisiä voimavarojasi, kun mietit, ketkä ovat elämäsi tärkeimpiä ihmisiä ja mitä he sinulle merkitsevät. Tägäämällä henkilöt kuvaan he myöskin näkevät, että kuuluvat turvaverkkoosi ja ovat sinulle tärkeitä. Näin tuotat hyvää mieltä itsesi lisäksi myös läheisillesi ja saat ehkä heidätkin miettimään omaa turvaverkkoaan.

LISÄTIETOA

Juttua ihmissuhteiden vaikutuksista hyvinvointiin

MISSIO: ARVOJEN AVARUUS

1. Varaa päivästäsi noin 10 minuuttia rauhoittumiselle ja klikkaa itsesi Oivaan.

2. Selaile läpi harjoitukset kohdasta Arvot ja valinnat ja valitse kiinnostavan näköinen tehtävä, joka on sulle ajankohtainen.

3. Ota mukava asento, kuuntele tehtävä ja kelaile arvojasi. Kuka mä oikeestaan oon ja mitä mä haluun?

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisia voimavarojasi, sillä mielen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää välillä pysähtyä, pohtia ja kuunnella oman elämän tärkeitä ja syvällisiäkin aiheita, kuten omia arvoja.

LISÄTIETOJA

Mitä ne arvot oikeen on?

MISSIO: LIIKKEELLE

 

1. Liikunta on paljon muutakin kuin urheilua. Mikä on sun oma tapa liikkua? Se voi olla leppoista yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä, yksin tai koiran kanssa kävelyä, ulkoilua, venyttelyä, salilla käymistä, tanssia tai mitä tahansa.

2. Kelaile, mikä on sulle kaikista paras tapa liikkua ja lähde liikkeelle.

3. Halutessasi voit napata sun tavasta liikkua kuvan ja postata sen joko Yeesin tai omalle Facebook-seinällesi tai Instagramiin kuvatekstillä ”Liikkeelle!” #Yeesigame.

Missio vahvistaa fyysisiä voimavarojasi, jotka ovat tärkeä osa mielen hyvinvoinnin vaalimisessa. Liikunta antaa energiaa, tuo hyvää oloa niin mielelle kuin kehollekin ja se voi myös rentouttaa ja auttaa rauhoittumaan.

LISÄTIETOA

Liikettä Yeesin tapahtumassa