Yeesi edistää nuorten mielenterveyttä nuorten omia voimavaroja vahvistamalla.

Lue lisää meistä.

Pitkätukkainen nuori katsoo ilmassa lentävää keltaista palloa.

Buustaa psyykkisiä voimavarojasi!

MISSIO: POSITIIVISUUS ON JEES

1. Kelaile, mitä kielteistä ajattelet tai sanot toisille? Mistä asioista valitat ja miksi? Mitä valittaminen ja kielteinen ajattelu itsessä ja toisissa aiheuttaa?

2. Voisiko omaa käyttäytymistä muuttaa, voiko myönteisestä ajattelusta saada voimaa?

Postaa oma positiivinen kuva tai lausahduksesi/mottosi/sanontasi Facebook-seinällesi, Twitter-tilillesi tai Instagramiisi hashtagilla #positiivisuudenvoimalla. Katkaise kielteisyyden kehä ja kokeile, saako myönteisellä ajattelulla sittenkin enemmän aikaan kuin kielteisellä.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarjoasi, sillä myönteisellä ajattelulla ja huomioimalla positiivisia asioita on suuri merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja onnellisuuteen.

LISÄTIETOA

Myönteisestä ajattelusta kertoo Rhonda Byrnen kirja Salaisuus (The Secret, 2006).

MISSIO: PILKO PALASIKSI

1. Liikaa duunia? Iso urakka edessä? Esimerkiksi koulutöitä, duunijuttuja tai muita kiireitä ja asioita, joita pitäisi hoitaa. Jos kuulostaa tutulta, niin tää on sun missio!

2. Lue oheiset neuvot ja testaa niitä. Pilko suuri määrä tehtävää pieniksi palasiksi!

Missio vahvistaa psyykkisiä ja tunteellisia voimavarojasi, sillä asioiden loppuun asti vieminen ja pienienkin etappien saavuttaminen buustaa itsetuntoasi ja luottamusta omiin taitoihisi.

MISSIO: OOTKO TÄÄLLÄ?

1. Testaa, ootko stressaantunut vai vain kiireinen. Kuinka läsnä oot arjessa ja kuinka hyvin ymmärrät itseäsi?

2. Tee Oivasta harjoitus, jota koet tarvitsevasi eniten, jotta olisit arjessa enemmän läsnä.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, sillä tietoisuus- eli mindfulnesstaidot auttavat sua ymmärtämään paremmin itseäsi ja tunteitasi ja nauttimaan elämästä tässä ja nyt.

LISÄTIETOA

Juttua tietoisuustaidoista.

Hyvä kirja läsnäolosta on esimerkiksi Eckhart Tollen Läsnäolon Voima (Basam Books, 2002).

MISSIO: HYVÄN MIELEN MUISTUTUKSET

1. Laita puhelimeesi tai kalenteriisi viikon ajan jokaiselle päivälle hyvän mielen muistutus. Muistutus voi olla ihan konkreettinen ja arkinen pikku juttu, esimerkiksi ”muista sanoa kiitos” tai se voi olla myös kiva lausahdus tai itsellesi tärkeä sanonta. Kannattaa tsekata, jos Terveyskylän Motivisti-mobiilisovelluksesta olisi apua mission suorittamisessa!

2. Viikon jälkeen voit halutessasi postata kuvat hyvän mielen muistutuksistasi Facebook-seinällesi tai Instagramiisi ja haastaa kaverisi tekemään sama seuraavalla viikolla. Käytä hashtagia #Yeesigame.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, sillä arjen positiivisiin ja mielekkäisiin asioihin keskittyminen lisää onnellisuuden tunnetta.

MISSIO: VIRTUAALIMETSÄKÄVELY

1. Sateisena, synkkänä tai muuten vain mieltä alaspäin painavana päivänä ota sohvannurkassa tai sängyllä mukava asento ja klikkaile itsesi virtuaaliselle metsäkävelylle.

2. Katsele rauhassa maisemia, kuuntele ja ota chillisti.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, sillä luonto, siellä liikkuminen ja sen aistiminen vaikuttavat myönteisesti henkiseen hyvinvointiimme. Luonnossa on rauhallisuutta, henkisyyttä ja aikaa rentoutua. Metsäkävelyllä, oli se koettu sitten aidossa luonnossa tai virtuaalisesti, voi tarkkailla luontoa, antaa ajatuksen vaellella ja “tyhjentää päätä”. Vastaavasti siellä voi myös antaa itselleen aikaa ajatella ja pohtia mahdollisia elämän pulmia tai vastoinkäymisiä ja selvitellä ajatuksia ja tunteita.

MISSIO: RUUDUTON VIIKKO

1. Viikon ajan jätä ruutujen tuijottelu minimiin. Lähetä vain välttämättömimmät viestit, mutta älä muuten käytä mitään digitaalisia laitteita vapaa-ajallasi. Laita telkkari kiinni, jätä Whatsapp, Snapchat ja muut sovellukset rauhaan, ja vältä tietokoneella istumista viikon verran.

2. Kavereille ja läheisille kannattaa ehkä ilmoittaa etukäteen, mihin olet ryhtymässä, etteivät he huolestu. Halutessasi voit viikon jälkeen palata someen ja jakaa fiiliksiäsi viikosta hashtagillä #Yeesigame, ja kertoa miksi suosittelisit/et suosittelisi ruudutonta viikkoa muille?

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, sillä mielen on hyvä antaa välillä kunnolla levätä ilman elektroniikkaa, jolloin omat ajatuksetkin kirkastuvat. Myös fyysiset voimavarasi voivat vahvistua, sillä käytät todennäköisesti enemmän aikaa aktiivisesti ja vähemmän aikaa passiivisesti ruudun äärellä.

MISSIO: MOI MINÄ! 

1. Mitä haluaisit sanoa parin vuoden takaiselle itsellesi?

2. Kirjoita lyhyt kirje tai kuvittele itsesi puhumassa nuoremmalle itsellesi. Mitä vinkkejä haluaisit antaa, mihin valmistautua, mitä oppeja olet saanut elämästä, joista olisi hyötyä tuolle parin vuoden takaiselle itsellesi?

3. Lue kirje ääneen itsellesi ja mieti miten pitkälle oot tullut, mitä kaikkea oot kokenut ja oo ylpeä siitä, mitä oot tänään.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, kun pysähdyt pohtimaan itseäsi, eri elämänvaiheitasi ja hyväksyt niiden vaikutukset itseesi.

LISÄTIETOA

Tsekkaa #olisinpatiennyt Twitterissä ja Facebookissa ja näet, mitä muut ihmiset ovat sanoneet nuorelle itselleen. Osallistua voi edelleen!

MISSIO: MIELENTERVEYDEN KÄSI

1. Tsekkaa mielenterveyden käsi, joka koostuu mielen hyvinvoinnin osista, joihin voi itse vaikuttaa. Mieli pysyy kunnossa ja terveenä, kun pitää huolta arjen rytmistä: unesta ja levosta, ravinnosta, liikkumisesta, ihmissuhteista, harrastuksista ja luovuudesta.

2. Keilaile, miten oma mielenterveyden kätesi on toteutunut viimeaikoina. Ootko esimerkiksi nukkunut hyvin ja tarpeeksi, syönyt liikaa tai liian vähän, riidellyt läheisten kanssa tai liikkunut sulle mielekkäällä tavalla? Entä muistitko myös ottaa chillisti tai tehdä vain sun omia juttuja?

3. Käy läpi jokainen sormi ja mieti, onko se kunnossa vai ei. Sormi on jäänyt lyhyeksi, jos et ole esimerkiksi viettänyt ollenkaan aikaa läheistesi kanssa, tai toisaalta sormi voi olla turvonnut, jos tietty osa-alue on vienyt liikaakin aikaa ja energiaa.

4. Piirrä oma mielenterveyden kätesi. Käytä täysillä omaa luovuuttasi ja tee kädestä omannäköisesi. Sen jälkeen mieti, mitä voisit arjessasi muuttaa, jotta kaikki sormet olisivat tasapainossa keskenään ja koko käsi – eli mielen hyvinvointisi – olisi kunnossa.

5. Halutessasi voit käydä postaamassa oman mielenterveyden kätesi Facebook-seinällesi #Yeesigame

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, kun tunnistat, miten elämäsi eri seikat vaikuttavat mielesi hyvinvointiin, ja mitkä arkesi asiat tekevät sulle hyvää ja mitkä eivät.

MISSIO: MIETTEITÄ MIELESTÄ

1. Mitä mielenterveys tarkoittaa sulle? Mitä se on? Kirjaa ylös paperille sanoja, jotka tulee sulle ekana mieleen. Jos lyö tyhjää, vinkkejä voit katsoa Mielenterveyden kädestä.

2. Nyt kelaile, ovatko sanat positiivisia vai negatiivisia? Tuleeko muistettua, että mielenterveydessä on harvoin kyse sairastamisesta ja useimmin kyse juurikin terveydestä ja hyvinvoinnista. Mielenterveys on voimavara, joka on kaikilla, ja se on jokaisella täysin omanlaisensa.

3. Muuta tarvittaessa sanoja vielä enemmän sun omaa mielenterveyttä vastaaviksi ja lisäile voimavaroja, jotka omaan mielenterveyteesi liittyy.

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, kun pohdit, millainen juuri sun oma mielenterveys on ja mistä se koostuu.

MISSIO: AARTEET

1. Kokoa joko paperille tai digitaalisesti elämäsi aarteita esimerkiksi kuvina. Aarteet ovat elämääsi liittyviä positiivia asioita, ihmisiä, sanoja ja lauseita.

2. Laita aarteesi kotiisi esille tai digiversiona vaikka koneesi näytönsäästäjäksi tai puhelimesi taustakuvaksi muistuttamaan, mitä kaikkea arvokasta sulla elämässäsi onkaan! Myös Pinterestiinvoi kerätä omaa aarregalleriaa!

Missio vahvistaa psyykkisiä voimavarojasi, kun oivallat sulle tärkeitä asioita ja myönteisiä tekijöitä, jotka synnyttävät onnellisuutta ja vahvistavat hyvinvointiasi.

LISÄTIETOA

Video siitä, miksi kannattaa huomata omat elämänsä aarteet

Mikä on sun onnellinen hetki elämässä?