Vettä ja metsää

Jos metsään haluat mennä nyt.. ja vinkkejä siitä miten metsä rauhoittaa mieltä ja parantaa keskittymiskykyä

Maria 5.4.2018

Hiljaisuus on käsinkosketeltavaa talvisessa maastossa, punatulkku piipittää kuusen oksalla ja orava on syönyt kätköstään löytämän kävyn. Ilma tuntuu viileältä ja raikkaalta hengittää. Kevätmetsä heräilee henkiin lumen sulaessa ja pienten purojen soljuessa paksun sammalpeitteen läpi. Ensimmäiset sinivuokon nuput puskevat maasta ja aurinko siivilöityy paksujen ikihonkien latvustojen läpi. Metsässä tuntuu vapaalta, mieli lepää.

Viime vuosina metsän vaikutusta mielenterveyteen on tutkittu yllättävän paljon eikä turhaan. Tutkimusten mukaan metsässä oleilu laskee sydämen sykettä ja verenpainetta jo vartissa! Lihasjännitys vähenee ja kaikista selkeimmin metsässä samoilu vaikuttaa mielialaan, se rauhoittaa ja nopeuttaa stressistä palautumista. Ja mikä parasta metsää on Suomessa vaikka muille jakaa ja sinne meneminen on ilmaista. Hyvät kamppeet niskaan, tossut jalkaan ja menoksi!

Mitä metsässä sitten voi tehdä? Metsässä tekemistä riittää kaikille, tavallinen rento kävely on hyvä vaihtoehto, mutta niille jotka kaipaavat vähän enemmän tekemistä tarjoaa metsäinen luonto paljon aktiviteetteja. Koska olet esimerkiksi viimeksi kiipeillyt puissa, ryöminyt oksien ali tai hyppinyt kiveltä toiselle? Koko metsä on leikkikenttäsi, eikä rajoja ole. Käytä puunrunkoja, suuria kiviä ja jokia telineinä ja esteinä, ja käytä kaikkia raajojasi liikkumiseen: kiipeile, ryömi, roiku ja heittäydy.

Seuraavalla kerralla kun menet metsään voit myös kokeilla Hyvän mielen metsäkävelyä. Se on helppo ja nopea tapa laskea kierroksia, vähentää ahdistusta ja rentouttaa kehoa.

Keskity kehon tuntemuksiin, kuuntele metsän ääniä ja haistele tuoksuja sekä aisti luontoa tarkkaavaisesti nähden ja tuntien. Lähde rauhassa liikkeelle, huomioi hengitys, miltä se tuntuu? Missä tilassa olet lähtenyt liikkeelle? Miltä askeleet tuntuvat: raskailta, kevyiltä, kiireisiltä? Voiko ympäröivä luonto auttaa päästämään vähitellen irti ajatuksista ja auttaa keskittymään nykyhetkeen?

Valitse näköalapaikka, jossa pysähdyt katselemaan maisemia. Katsele kauas ja lähelle. Miltä maisema näyttää? Millaisia yksityiskohtia ja elementtejä siinä hahmottuu: puu, vesi, pilvet? Entä jos katsoo aivan lähelle, mihin huomio kiinnittyy: sammaleeseen, puunkuoreen vai muurahaisiin jotka ahertavat kotipesässään?

Sulje hetkeksi silmäsi halutussa paikassa. Keskity aistimaan omaa hengitystäsi muutama minuutti: Miltä metsä tuoksuu? Onko tuoksu vieras vai tuttu? Tuntuuko se hyvältä, oudolta vai neutraalilta? Havainnoi oman mielen ja kehon reaktioita. Keskity silmät edelleen suljettuina kuuloaistimuksiin: Miltä puron solina kuulostaa: hiljaiselta ja rauhoittavalta? Entä tuulen havina puissa? Tuovatko ne mieleesi mielikuvia tai muistoja? Miltä kehossa tuntuu? Anna rauhoittavien äänten viedä mukanaan kireyden ja kiireellisyyden tunteen.

Metsäkävelyllä voit ottaa myös kuvia, jotka palauttavat tuntemuksiin ja mielikuviin myöhemminkin. Kuvat voi ottaa paikasta joka on mieleinen ja kutsuu rauhoittumaan. Voit myöhemmin katsella kuvia vaikka ruuhkabussissa, ennen koe- tai tenttitilannetta tai muuta stressaavaa hetkeä.

Metsä tarjoaa hyvää oloa ympäri vuoden, ilmaiseksi. Käytä hyväksesi oman kaupunkisi puisto- ja metsäalueita tai lähde patikkaretkelle johonkin kansallispuistoon. Lupaan ettet pety!

Hyvän mielen metsäkävely, Mielenterveysseura