Yeesi edistää nuorten mielenterveyttä nuorten omia voimavaroja vahvistamalla.

Lue lisää meistä.

josh-adamski-116665

Hyvä olo asuu tässä hetkessä

Susanna 5.11.2017

Milloin olet viimeksi tehnyt jotain tietoisesti? Siis kuten vaikka kävellyt kadulla keskittyen joka askeleeseen tai syönyt kaikessa rauhassa nauttien ruuan mausta. Veikkaukseni on, että kovinkaan monelle ei tule tällaista hetkeä mieleen kovin äkkiä. Mutta ei hätää, se on meille ihmisille nykyaikana tosi normaalia. Me eletään usein tosi hektistä elämää, kiirehditään paikasta toiseen mielessä vaan seuraava päämäärä tai heitetään se päivällinen suuhun 5 minuutissa ennenkuin singahdetaan seuraavaan aktiviteettiin.

Nykyisin puhutaan paljon tietoisuustaidoista, toiselta nimeltään mindfullnessista. Voi sitä kutsua myös vaikkapa meditoinniksi, mutta monelle se sana voi tuntua tosi vieraalta, ehkä vähän pelottavaltakin, vaikka kyse on ihan samasta jutusta eli pysähtymisestä ja nykyhetkeen heräämisestä. Mindfullnessin on tutkittu vähentävän stressiä ja olevan suuri apu myös vaikkapa ahdistuksen hoidossa. Syy tähän on se, että mindfullnessissa pyritään pitämään mieli tässä hetkessä, kun masennuksessa ja ahdistuksessa ajatukset ovat enemmän menneisyydessä tai tulevaisuudessa.

Pidin aikaisemmin itsekin hieman vieraana ajatusta siitä, että sitä todella voisi vain olla, miettimättä liikaa mitään muuta. Nyt kuitenkin olen lukiokurssini ansiosta päässyt kokemaan mindfullnessin positiiviset vaikutukset. Pikkuhiljaa olen alkanut sisällyttämään harjoituksia päivääni. Niitä kun voi tehdä ihan huomaamatta missä vaan, vaikka bussissa matkalla kouluun tai töihin. Riittää kun vaan kääntää huomionsa hengitykseen ja todella kysyy keholta, että mitä oikein kuuluu. Sitten vaan ollaan ja hengitellään, tunnustellaan kaikkia tunteita ja kehon tuntemuksia. Niin, ja annetaan niiden vain olla.

Juuri tuosta syystä moni voi jättää tietoisuustaitojen harjoittamisen todella vähälle. On tosi hankalaa vaan kohdata ne omat tunteensa, varsinkin jos on juuri tosi huono fiilis päällä. Kuitenkin juuri siinä piilee ratkaisu. Kun kohtaa omat tunteensa, ne saavat viestinsä perille ja olo helpottuu.

Toinen tässä hetkessä olemista vaikeuttava tekijä ovat ajatukset. Mieli harhailee yhtä mittaa menneisyyden ja tulevien tapahtumien ja asioiden välillä. Ihminen ei usein edes itse tiedosta tätä asiaa, niin automaattinen toiminto se on. Jos ajatukset muistaa välillä palauttaa tähän meneillään olevaan hetkeen, vähentää se stressiä huomattavasti.

Kun keskittyy meneillään olevaan hetkeen, on olo rento ja luottavainen. Silloin myös huomaa kaikkia hienoja ja ihania asioita. Voi tuntea tuulen kutittelevan lempeästi kasvoja ja kuulla lintujen viserryksen puissa. Voi tuntea soran rahisevan jalkojen alla ja nähdä kaikki ruskan upeat värit. Voi keskittyä ihan täysin sen läheisen ihmisen puheeseen ja näin saada myös sille toiselle olon, että toista ihan tosissaan kiinnostaa hänen asiansa ja että hänestä välitetään. Tietoisen olemisen vaikutukset eivät siis rajoitu vain sen harjoittajaan itseensä, vaan myös muihin ihmisiin siinä ympärillä.

Joten, mitäpä jos ensi kerralla keskittyisit siihen, miltä syömäsi ruoka maistuu ja miltä maa tuntuu jalkojesi alla kun astut askeleen. Kokeile ihmeessä. Saatat yllättyä positiivisesti (: