Yeesi edistää nuorten mielenterveyttä nuorten omia voimavaroja vahvistamalla.

Lue lisää meistä.

pexels-photo-313780

Kiire, stressi ...ja hyvinvointi

Johanna 17.8.2017

Viliseekö ajatuksissa kiire? Alkusyksyn aikaan aika monet ovat palanneet opintojen tai töiden - ja ehkä samalla kiireen - ääreen. Mieleen alkaa muodostua jono asioita, jotka odottavat tekemistään ja itselleen saattaa asettaa useita päällekkäisiä tavoitteita: pitäisi panostaa kouluun, aloittaa uusi harrastus, nähdä ystäviä enemmän jne. “Pitäisi” ja “pakko” ovat kiireelle ominaisia sanoja, mutta alkaako jossain vaiheessa hämärtyä raja oikeasti pakollisten asioiden ja omien valintojen välillä?

Välillä voi tuntua siltä, että ympärillä olevilla ihmisillä on kaikilla kiire. Millekään ylimääräiselle ei ole aikaa ja mihinkään ei ehdi, koska on niin paljon asioita, jotka pitää tehdä. Jos kiire on pysyvä tila, kiirehditäänkö silloin hyvinvoinnin ja mielenterveyden kustannuksella? Stressiltä ei voi kokonaan välttyä, mutta sen vastapainoksi tarvittaisiin kuitenkin itsestä huolehtimista ja rauhoittumista.

Kiireisyys on yksi tapa kokea itsensä ja tekemisensä tärkeäksi; on paljon tehtävää, tapaamisia ja menoja. Tosiasiassa uni, lepo ja rentoutuminen ovat kuitenkin ehdottomia ja niille on hyvä antaa paljon tilaa. Sillä eihän elämä ole hampaat irvessä pinnistettävä suoritus, vaan hyvinvointi ja arkionnellisuus tulevat usein todella yksinkertaisista asioista. Oma tapani antaa näille asioille tilaa on rajata kiirettä ja priorisoida asioita: mitkä kannattaa säilyttää, mistä luopua, mihin käyttää panoksia yms.

Aina kiireelle ei tietenkään voi mitään. Silloin erityisesti olisi hyvä pysähtyä tsekkailemaan omaa jaksamista ja miettiä, mitkä ne omat rajat sen suhteen ovat. Varsinkin itselle tärkeä oivallus on se, että kiire on täysin henkilökohtainen kokemus - jonkun leppoisaksi kokema aikataulu voi toiselle olla liian täyteen ahdettu. Jokin aktiviteetti voi olla persoonasta riippuen joko todella uuvuttava tai energisoiva ja sitten taas toisessa asiassa onkin päinvastoin. Eli saattaisi olla tärkeintä löytää nimenomaan oman hyvinvoinnin kannalta toimiva ratkaisu, eikä vertailla toisten tilanteisiin.

Mietin vielä konkreettista ideaa kiireen vähentämiseen ja tuli mieleen heittää teille haaste, jossa pyritään toteuttamaan viikon kuluessa yksi näistä asioista:

  • Laiskottelupäivä: kokonainen päivä lepoa, ilman pakollista tekemistä tai menoja
  • Iltarentoutuminen: iltaisin 1h ennen nukkumaanmenoa rentoutumista ja rauhoittumista
  • Enemmän taukoja: joka päivään enemmän lepohetkiä: pieniä kävelyitä, venyttelyä, teekupposia jne.

Mikä haaste noista sopisi sulle? Voisin itse valikoida noista unettomuudesta välillä kärsivänä iltarentoutumisen, eli vaikkapa lukea hyvää kirjaa aina tunnin ennen nukkumaanmenoa. Lisäkonstina rentoutumiseen voisi olla myös kevyt jooga, joka on itselle yksi apukeino kiireen keskellä pysähtymiseen ja stressin lievittämiseen. Tässä jutun loppuun stressin hallintaan tarkoitettu harjoite: