Yeesi edistää nuorten mielenterveyttä nuorten omia voimavaroja vahvistamalla.

Lue lisää meistä.

spaghetti-1392266_960_720

Lisää kiitos! Eli lisää pohdintaa ruoasta ja mielen hyvinvoinnista

Sanna-Anneli 27.4.2017

Ruoasta ja hyvinvoinnista on ollut blogissa puhetta aiemminkin. Onhan ruoka tärkeä asia, sillä ilman sitä emme pitkälle pärjäisi.

Nälän poiston ja ravitsemuksen lisäksi ruokaan liittyy lukuisia muitakin ”ruokkivia” ominaisuuksia; se voi olla sosiaalinen tapahtuma, jossa perhe tai yhteisö kokoontuu yhteiseen paikkaan jakamaan aterian lisäksi kuulumisia, tarinoita ja kokemuksia. Toisaalta se voi olla pariskunnan intiimi hetki tutustua ja syventyä toisiinsa. Tai vaikka rohkean matkailijan eksoottinen kokeilu!

Ruoan valmistaminen ja hankkiminen voi olla jo se ravitsemus itsessään. Monet ovat elementissään, kun pääsevät keittiöön käyttämään kädentaitojaan vaativien ruokien parissa tai sekoittelemaan mausteita ja löytämään uusia makuja. Uusien reseptien kokeilusta voi saada onnistumisen iloa tai sitten ainakin tietää, mitä ei kannata seuraavalla kerralla tehdä

Elämä pyörii pitkälti ruoan ja ruokailun ympärillä. Siksi siihen kannattaakin joskus kiinnittää erityistä huomiota. Tämä juolahti jälleen mieleeni, kun vierailin äskettäin Espanjassa. Olen sen verran onnekas, että minulla on espanjalainen ystävä, jonka perheen luona olen viettänyt aikaa ja nähnyt paikallista elämäntapaa aika läheltä. Ruokakulttuurissa on paljon samaa, mutta myös paljon kadehdittavaa - heille jopa arkilounas on paljon enemmän kuin kiireinen vatsantäyte töiden keskellä. Ainakin itsellä tuppaa työpaikkaruokailut menemään kiirehtimisen puolelle, jolloin en huomaisi, vaikka lautasella olisi tammenterhoja. Tuolla kaukana taas otettiin ihan kunnolla aikaa ruokailuun, muistettiin huolehtia siitä ettei tule kiire. Jokaisesta suupalasta nautittiin ja yhtä leivänpalaa syödessä saatettiin käydä sukulaisten kuulumiset läpi. Ihailtavaa ajan- ja ruoankäyttöä!

Rauhassa ruokaillessa ehtii todella syventyä makuihin, seurusteluun ja kylläisyyskin tulee miellyttävämmin. Joskus oikein harmittaa, kun meillä täällä tarjotaan koululaisille ilmainen lounas, mutta sen nauttimiseen näyttää olevan kovin vähän aikaa. Samaten töissä! Käsi ylös, kuinka moni on joskus iltaan mennessä unohtanut, mitä söi ruokatunnilla!

Viime viikolla etelässä käydessä muistin taas kiireettömyyden tärkeyden ja sen, että ruoka ei ole pelkästään itsestäänselvyys, jolla ladataan akut vaan se voi rikastuttaa päivää monella tapaa.

Millä eri tavoin voisi täällä arjessa täyttää vatsan lisäksi mielen ilolla? Varsinkin kun välillä on ihan oikeasti kiire tai ruoka ei vain maistuisi. Nappasin etelänmailta muutaman idean mukaani kotiin:

  • Omista ruokailuajat nimenomaan ruokailulle. Kiire on niinsanotusti tehtyä eli mieti, miten aikataulutat päiväsi.
  • Leikittele makujen kanssa. Perus eväsleivän väliin saa sujautettua vaikka minkälaisia mausteita, täytteitä ja levitteitä, netti on täynnä reseptejä!
  • Jos päivällä syöminen jää toissijaiseksi, järjestä itsellesi monipuolinen, ihana illallinen keskelle arki-iltaa! Kysy itseltäsi, mitä tekisi mieli, tai haluaisitko jonkun teeman illalliselle. Esimerkiksi Kaunotar ja Kulkuri -elokuvasta tutun romanttisen lihapullaspagetin (ja vaikka kasvisversion) saa tehtyä puolessa tunnissa!
  • Jos tuntuu ettei kokkaustaidot aluksi riitä kaikkeen mihin haluaisi, aloita yksinkertaisista resepteistä tai muuntele vaikeilta tuntuvia. Onnistuminen palkitsee!
  • Hyödynnä tietoista läsnäoloa ruokaillessa
  • Satsaa ulkonäköön. Asettele noutopöydän antimet lautaselle kauniisti; jonkun tutkimuksen mukaan ihminen on kylläisempi ja tyytyväisempi syömäänsä ateriaan, kun se on miellyttänyt silmää. Mitähän koulussa tuumattaisiin, jos kouluruoka olisikin lautasella kuin gourmet -ateria ikään? Houkuttelisiko se enemmän?

Ruoan vaikutus (mielen)terveyteen on kiistaton. Googlasin äsken stressiä helpottavia ruokia, ja reseptejä tuli hurjasti. Löysin ruokia, jotka lupaavat viisautta ja onnellisuutta (mustikka!). Jotkut ruoat kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja joku ainesosa auttaa herkkävatsaista. Eli rohkeasti tutustumaan uusiin resepteihin ja voimaan hyvin! Matka hyvinvoivaan mieleen voi olla varsin herkullinen. :-)